Process för regiongemensamt arbete med strukturerad vårdinformation
Den information som hanteras i vårdens processer ska kunna återanvändas i olika syften, utan att förlora sitt sammanhang eller sin betydelse. Nationella samverkansgruppen (NSG) strukturerad vårdinformation har tagit fram en process för att stödja regionerna i att utveckla enhetliga begrepp och termer, kodverk och informationsstrukturer.
NSG strukturerad vårdinformation driver insatser som syftar till att öka graden av enhetlig och strukturerad dokumentation i hälso- och sjukvården. De ska möjliggöra att information kan överföras mellan system och vårdgivare och tolkas på samma sätt oavsett system. Ofta genomförs arbetet i samarbete med ett eller flera nationella programområden (NPO). Arbetet baseras i många fall på innehåll i kunskapsstöd som tas fram i enlighet med huvudprocessen för utarbetande av kunskapsstöd.
Processen "Utföra regiongemensamt arbete med strukturerad vårdinformation" består av tre delprocesser:
- Ta emot och bedöma ärende
- Ta fram, besluta och tillgängliggöra informatisk produkt
- Förvalta informatisk produkt
Processen utgår ifrån huvudprocessen för utarbetande av kunskapsstöd, där vissa delar är identiska, till exempel nominering av ledamöter till nationella arbetsgrupper (NAG). Processen publiceras nu i en första version och kommer att uppdateras allt eftersom arbetsmetoderna utvecklas.