Publicerad 31 januari 2024

Bilaga R till AB och Räddningstjänst i beredskap (RIB)

Svar på vanliga frågor om dygnsvila som gäller för Bilaga R till Allmänna bestämmelser (AB) och Räddningstjänst i beredskap (RIB).

Räddningstjänsten (Bilaga R till AB)

  • Vad gäller för arbetstagare som vikarierar för annan arbetstagare som går på Bilaga R? (Uppdaterad: 6 oktober 2023)

    Parterna är överens om att schemaläggning kan fortsätta enligt nuvarande ordning fram till den 1 februari 2024 även för kortare vikariat. Observera att arbetstidsmått och ersättningar för dessa regleras i HÖK/AB.

  • Gäller fortfarande 1 oktober 2023 för räddningstjänstens medarbetare, till exempel insatsledare med flera, som inte omfattas av bilaga R? (Uppdaterad: 9 maj 2023)

    Ja. Det parterna är överens om är att schemaläggning som sker enligt bilaga R kan fortsätta enligt nuvarande ordning fram till den 1 februari 2024.

Räddningstjänst i beredskap (RiB)

  • Vad gäller för arbetstagare anställda enligt RiB? (Uppdaterad: 12 juli 2023)

    Parterna har bedömt att inga ändringar i nuläget behöver göras i RiB 22 med anledning av EU-kommissionens kritik mot Sverige.

    Arbetsgivare som är både huvudarbetsgivare och arbetsgivare i RiB-anställningen behöver dock beakta de skärpta reglerna i förhållande till dygnsvilan i huvudanställningen. Det är fortsatt möjligt att förlägga beredskap enligt RiB över en arbetstagares dygnsvila i huvudanställningen. Eventuella störningar av dygnsvilan under tid då arbetstagaren har beredskap enligt RiB hanteras med stöd av undantaget i AB § 13 mom. 8 b), på samma sätt som för övriga arbetstagare med beredskapstjänstgöring.

Kontakta oss

Kontakta SKR

Välkommen att skicka din fråga till SKR inom arbetsrätt och kollektivavtal

  • SKR:s rådgivning riktar sig till personal- och förhandlingschefer i kommuner och regioner. Om frågan ställs på uppdrag av någon av dessa anger du det i formuläret.
  • Vi kontaktar dig normalt per telefon samma eller efterföljande dag som frågan skickas in, om vi inte bedömer att frågan kan besvaras per e-post. Det är viktigt att du som frågeställare finns tillgänglig för telefonsamtal under samma tidsperiod. Vi gör minst tre kontaktförsök, men om kontakt ändå inte kan upprättas avslutas ärendet. Du är då välkommen att skicka in ärendet på nytt.
  • Vid akuta frågor, vänligen ring SKR:s kontaktcenter på 08-452 70 00.

Ange gärna lagrum eller avtal som ärendet gäller. Beskriv var i processen ni befinner er och vilka eventuella åtgärder som redan vidtagits. Tänk på att inte ange personuppgifter.





Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef * (obligatorisk)
Frågan ställs av eller på uppdrag av personal- eller förhandlingschef


Verifiering * (obligatorisk)
Vi kontrollerar att du är en människa och inte en robot.