- Startsida
- Kunskapsstyrning vård
- Kvalitetsregister
Nationella kvalitetsregister
I Sverige finns det drygt 150 kvalitetsregister. De används primärt för att utveckla och förbättra hälso- och sjukvården. Därutöver utgör kvalitetsregister värdefulla källor för forskning och innovation.
Gemensamt för kvalitetsregistren är att de är individbaserade och att de innehåller diagnos, insatta åtgärder och resultat för patienten. På så sätt får verksamheterna en löpande återkoppling av sina egna resultat och ges möjlighet att se hur det går för deras verksamheter i förhållande till andra och i jämförelser med andra regioner.
Data i kvalitetsregistren kan användas i analys- och förbättringsarbete. Det är också möjligt att följa upp hur enskilda regioner eller vårdgivare bedriver sin vård.
Du hittar nationella kvalitetsregister här:
Hitta nationellt kvalitetsregister
Där finns information om respektive register, bland annat vem som ansvarar för det (CPUA), vilket nationellt programområde det är kopplat till samt vilken certifieringsnivå registret har.
Nyheter
Evenemang
-
Klinisk nytta med hjälp av kvalitetsregister
Evenemang -
Kvalitetsregister för forskning 2025
Evenemang -
Kurs i registerforskning
Evenemang
Finansiering genom överenskommelse
Arbetet med nationella kvalitetsregister finansieras genom en så kallad överenskommelse mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Överenskommelsen förhandlas årligen.
Överenskommelsen 2024 omfattar totalt 168 miljoner kronor, där regionerna bidrar med 100 miljoner kronor och staten med 68 miljoner kronor. Medlen ska användas till grundanslag för nationella kvalitetsregister, sex registercentrumorganisationer, den nationella stödfunktionen samt övergripande nationella aktiveter. Överenskommelsen för nationella kvalitetsregister ingår i den övergripande överenskommelsen God och nära vård 2024.
Finansiering av nationella kvalitetsregister
Utöver de nationella kvalitetsregistren finns ett antal lokala och regionala kvalitetsregister. De finansieras inte genom överenskommelsen.
Bakgrund
De första kvalitetsregistren startades av läkare inom ortopedi mellan 1975 och 1978. Det tillkom sedan ett fåtal register fram till början av 1990-talet, då staten började stödja nationella kvalitetsregister genom den så kallade Dagmaröverenskommelsen.
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), numera Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), och staten tecknade 2012 en överenskommelse för en utveckling av nationella kvalitetsregister. Överenskommelsen löpte över fem år, 2012–2016, och omfattade finansiering, organisation och åtgärder för att öka användningen i vårdens förbättringsarbete och underlätta registerbaserad forskning.
Sedan 2017 har SKR och staten tecknat ettåriga överenskommelser för att säkra driften av nationella kvalitetsregister.